top of page
  • Obrázek autoraŠtěpán Pírek

Kryptoměny ve sportu

Za posledních několik let se kryptoměny a digitální tokeny staly mocným nástrojem pro nejrůznější průmyslová odvětví a sport není výjimkou. Již v roce 2014 začal tým NBA Sacramento Kings přijímat bitcoiny (BTC) jako způsob platby za vstupenky a zboží. Od té doby začala řada sportovních organizací zkoumat možnosti použití kryptoměn V tomto článku se podíváme na největší sportovní týmy a na to, jak přijímají právě digitální tokeny a kryptoměny.



Účast na klubových rozhodnutích


Jak již bylo zmíněno na začátku článku, kryptoměny a blockchain obecně zavedly do sportu systém zaměřený na demokracii. To se potvrdilo, když populární italský fotbalový klub Juventus Turín vyvinul svůj vlastní digitální token a nabídl jej svým příznivcům za 2,22 $ za jednu minci. Vlastnění mince by umožnilo fanouškům účastnit se klubových rozhodnutí.


Tyto typy „klubových mincí“ by vedly k mnohem větší komunitní činnosti, o které všichni víme, že je energií fotbalových klubů. V minulosti existovaly dárky oddaným fanouškům, ale nyní se spektrum úplně změnilo. Od dřívějšího výběru náhodných fanoušků účastnících se zápasu, po dnešní odměňování těch, kteří se zapojují do dění v klubu nejvíce. Obecně klubové mince obíhající mezi komunitou by pomohly řídit mnohem více iniciativ a dokonce přilákat nové fanoušky do klubu.


Přidaná hodnota


Hlavním doplňkem sportovního průmyslu jsou výhody, které přicházejí s kryptoměnou. Například existuje několik případů, kdy poskytovatel sportovních služeb nabízí jedinečné výhody těm, kteří platí kryptoměnami. Ti, kteří platí za kryptoměny, by získali lepší místa na stadionu nebo další výhody jednoduše proto, že sportovní klub chce, aby tato technologie potažmo jejich token rostl na hodnotě.


Socios Fanoušci mají obrovskou touhu po upomínkových předmětech. Největší fotbalové týmy mají obří fanouškovské základny po celém světě, které hledají možnosti, jak ještě více podpořit svůj tým. Řada největších evropských týmů přijala řešení založené právě na blockchainu, které dává těmto fanouškům řadu utilit poháněných tokeny pro interakci s týmem. Již zmiňovaný Juventus, Paříž Saint Germaine, West Ham nebo AS Řím sezapojili do partnerství s platformou Socios pro sportovní fanoušky. Platforma umožňuje těmto týmům spustit vlastní tokeny, které pak mohou fanoušci na platformě použít. Pomocí svých žetonů se mohou podílet na hlasování o věcech, jako jsou změny dresu klubu nebo písně hrající na stadionu.


Socios má dva typy volebních mechanismů: závazný a nezávazný. Závazné hlasování znamená, že klub musí provést jakýkoli výsledek hlasování. Pokud tedy fanoušci hlasují pro změnu barev dresu, klub bude muset splnit svůj výsledek hlasování. Vzhledem k tomu, že hlasy jsou prováděny na platformě blockchain, nelze s nimi manipulovat ani je vymazat.




Portugalský fotbalový klub Benfica Lisabon začal v červnu 2019 přijímat kryptoměnové platby za zboží a vstupenky prostřednictvím kryptoměnové platformy Utrust. Tento krok byl splněným přáním více než 7 milionů fanoušků na sociálních médiích. Příznivci mohou nyní nakupovat pomocí tokenů BTC, ETH a Utrust. Krypto reklama ve sportu Společnost eToro podepsala smlouvy o sponzorství se sedmi týmy Premier League. Tyto smlouvy byly plně zaplaceny bitcoiny. V rámci dohody se značka eToro objevila na reklamních tabulích na hřišti a dalších médiích. Newcastle, Tottenham Hotspur, Brighton, Cardiff, Crystal Palace, Leicester City a Southampton byly součástí této dohody. Tyto dohody nevznikají pouze ve fotbale. V roce 2019 došlo k dohodám o spolupráci mezi kryptoměnami a sportovními týmy. Cleveland Cavaliers (NBA) oznámili nové partnerství s kryptoměnnou burzou UnitedCoin. Miami Dolphins (NFL) spojili s Litecoinem (LTC), jakožto oficiální kryptoměnou tohoto týmu. Fanoušci delfínů si mohou zakoupit vstupenky pomocí Litecoinu a Bitcoinu. Závěrem Kryptoprůmysl a sport mají společně co nabídnout. Nejde jen o sponzorství a financování: technologii blockchain lze použít pro jakýkoli účel, který si lze představit. Možnosti se zdají být nekonečné. Využití technologie blockchain pro sport poskytuje sportovcům, sponzorům, fanouškům a inzerentům bezproblémový přístup k práci a vzájemné interakci.

107 zobrazení

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page